موزه آذربایجان در شهر تبریز و در جوار مسجد کبود واقع شده است و دارای سه طبقه است .
طبقه زیرین مجسمه های احد حسینی را در خود جای داده که زندگی انسان در عصر حاضر را به نمایش گذاشته است .
طبقه اول مربوط به اشیاء قدیمی است که قدمت آن ها به پیش از تاریخ تا زمان قاجار برمی گردد .
طبقه دوم دارای اشیاء قدیمی و نیز دارای گنجینه سکه می باشد .
معرفی موزه
اندیشه ایجاد موزه آذربایجان در تبریز به سال های 1306 و 1307 بر می گردد که در این سال نمایشگاهی از سکه های مکشوفه از تبریز در سالن سابق ساختمان کتابخانه تربیت بر پا شد . اساس موزه آذربایجان در سال 1336 با نمایش 202 قطعه از آثار فرهنگی ارسالی از موزه ایران باستان ( موزه ملی ) در تالار فوقانی کتابخانه ملی سابق تبریز آغاز شد و اندیشه تاسیس موزه آذربایجان در محل فعلی در اردیبهشت ماه سال 1337 جامه عمل پوشید . قبل از بهره برداری از این موزه ، از محل دبیرستان " نجات " سابق برای نمایش اشیاء فرهنگی جمع آوری شده ، استفاده می شد . این موزه در سال 1341 رسماً افتتاح شد .
ساختمان موزه آذربایجان که در خیابان امام خمینی جنب مسجد کبود واقع شده ، بر اساس نقشه تنظیمی باستانشاس فرانسوی بنام آندره گدار و ترسیم اسماعیل دیباج ( رئیس وقت اداره کل فرهنگ و هنر آذربایجان شرقی ) احداث گردید . موزه آذربایجان از جمله مهمترین موزه های ایران است که در آن آثار مربوط به هزاره های پیشین تا دوره اسلامی به معرض نمایش در آمده است . این موزه دارای سه سالن هشتصد متری است که بعد ها در طبقه اول سالن جدیدی جهت نمایش سکه و مهرهای قدیمی ایران به آنها افزوده گشت . در سالن همکف ، بازدید کنندگان شاهد یادگاری هایی از دوران پیش از تاریخ و حکومت های پیش از اسلام ایران هستند . کهن ترین آثار موجود در این بخش متعلق به مجموعه کوچکی از سفال های تپه اسماعیل آباد مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد می باشد . از دیگر آثار شاخص دوران پیش از تاریخ سنگ های منقٌش به تصاویر حیوانات و گل و گیاه مربوط به هزاره سوم قبل از میلاد ست . این سنگ ها از جنس " سرپانتین " نوعی سنگ معدنی است که در چند سال اخیر با توجه به کشف مجموعه وسیعی از آنها در جیرفت کرمان بنظر می رسد محصول تمدنی پیشرفته و قابل ذکر در این نقطه از کشورمان در دوران پیش از تاریخ بوده است .
مجسمه الهه زن متعلق به هزاره اول قبل از میلاد بدست آمده از رستم آباد در شمال ایران یکی دیگر از آثار برجسته این بخش به شمار می رود که نشانه وجود ارزش و مقام زن در کسوت الهه زمین و منبع باروری در نزد ایرانیان بوده است . از دیگر آثار قابل ذکر این بخش می توان به ریتون ها اشاره کرد که آثار ممتاز هزاره اول قبل از میلاد و آغاز اولین سال های میلادی می باشد . دوره اوج ساخت ریتون در ایران همزمان با دوران هخامنشی است و تا دوره حکومت اشکانیان ادامه می یابد . یادگار های به جا مانده از دوره حکومت های پیش از اسلام ایران که شامل سلسله های هخامنشیان ، اشکانیان ، و ساسانیان می شوند نیز از تنوع قابل ذکر برخوردار است . دو یادگار برجسته ای که در این بخش به معرض دید علاقمندان گذاشته شده است شامل یک و یترین طراحی شده جهت نمایش اجساد یک زن و مرد تدفین شده مربوط به هزاره اول قبل از میلاد می باشد . این اجساد که در کاوش های علمی 1378در محوطه مسجد کبود کشف شده اند در واقع بخشی از بقایای یک قبرستان سه هزار ساله بشمار می روند که بدلیل استثنایی بودن آنها به معنی اینکه زن و مرد تواماً در یک گور قرار گرفته بودند به موزه آذربایجان منتقل و به نمایش گذاشته شده اند . ضمناً برای اینکه تصویر روشنی از کار کاوش باستانشناسان ارائه گردد لایه های کشف شده در جریان کاوش به صورت مجازی باز سازی گردیده تا سیر تاریخی شکل گیری و گسترش شهر تبریز نمایان گردد .
در منتهی الیه سالن و در دیوار ضلع شمالی ، سنگ بسم الله که یکی از نادر ترین آثار هنری ایران محسوب می شود نصب گردیده است . این سنگ از پنج قسمت تشکیل شده، چهار قسمت آن قاب اثر و یک قسمت آن متن اثر است که تمام سطوح سنگ توسط هنرمند ایرانی محمد علی قوچانی حجاری شده است . در سالن طبقه اول در امتداد آثار تمدن های باستانی ایران به دوره اسلامی می رسیم . قدیمی ترین اشیاء این دوران از قرن چهارم هجری و آثار بجای مانده از تمدن نیشابور که شاخصه آنها بکار گیری لعاب سفید نقش و نگارهایی با محتوای اسلامی و استفاده از خط کوفی است آغاز می گردد و به دوره قاجار منتهی می شود . از دیگر آثار برجسته این بخش می توان به ظروف سفالی دوره ایلخانی با نقش و نگارهای متنوع اشاره داشت . قفل رمزی مربوط به اواخر قرن شش هجری قمری نیز یکی دیگر از یادگار های قابل ذکر در این بخش به شمار می رود . در سالن جدید التاسیس این قسمت ، موزه آذربایجان اقدام به نمایش قدیمی ترین سکه های ضرب شده در گستره جغرافیایی ادوار مختلف تاریخ ایران کرده است . این سکه ها از دوره هخامنشی تا حکومت قاجاریه را شامل می شوند . همچنین نمونه ای از نادر ترین و زیباترین مهر های قدیمی در این بخش در کنار سکه ها دیده می شود .
طبقه زیر زمین موزه آذربایجان از سال های گذشته محل نمایش و نگهداری مجسمه های نفیس و ارزنده ای است که توسط مجسمه ساز شهیر تبریزی آقای احد حسینی خلق شده اند . موضوع این مجسمه ها نگاه عمیق هنرمند به سرگذشت انسان و خلق و خوی او در طول تاریخ بخصوص در قرن بیستم میلادی می باشد . مدیریت این موزه امیدوار است باانتقال این مجسمه های ارزشمند به جایگاهی مناسب برای نمایش انها فضایی برای پیشبرد و گسترش موضو عیت این موزه که یک موزه باستانشناسی است ایجاد گردد تا بخش دیگری از تاریخ باستانی و زندگی اقوام این سرزمین در معرض دید علاقمندان قرار گیرد .
جدیدترین قسمت موزه آذربایجان بخش سنگ نگارهای قدیمی می باشد که متعلق به ادوار مختلف تاریخی است . در این بخش سنگ قبرهایی از دوران مختلف اسلامی انتخاب و به نمایش گذاشته شده است . همچنین قوچهای سنگی، مجسمه های سنگی، پیکره های انسانی و نمونه هایی از سنگ های کتیبه دار در این قسمت بچشم می خورد .
توضیح در مورد چند شی که در موزه نگهداری می شود .
موبند طلایی – مکشوفه از جعفر آباد ( خلخال )
بر بدنه این موبند به زیبایی و ظرافت مراسم شکار ترسیم شده است . جنس طلایی موبند و هنر حکاکی بر روی آن احتمال استفاده آنرا توسط پادشاه یا حاکم منطقه قو ت می بخشد .
مهر استوانه ای
نمونه ای از مهرهای استوانه ای یا سلیندری که همانند غالب مهر های قدیمی از گل پخته، سنگ ، گچ یا مرمر و به شکل نیمکره، استوانه ای ( سیلندری) و ... ساخته شده اند . صاحبان مهر ها برای استفاده آنها را بر روی قطعات گل مرطوب فشار داده یا می غلطاندند تا نقش مهر بر روی گل منتقل شود ... نقوش ساده یا هندسی و بعد ها تصاویر حیوانات و موجودات نیمه خدایی و انسانی تزئینات این مهر ها را تشکیل میداد .
از شاخص ترین دست آوردهای هنری و ذوقی ایرانیان در گستره هزاره اول قبل از میلاد ظروف ترکیبی از نیم تنه حیوانی و جام شربت خوری است که با نام ریتون که واژه یونانی به معنای ساغر است شناخته شده اند، ریتون ها کاربردی آئینی داشته و در مراسم و جشن های مذهبی از آنها برای نوشیدن استفاده می شد .
سنگ تزئینی – جیرفت – هزاره سوم قبل از میلاد
سنگ نقش های شکیل و زیبای هزاره سوم قبل از میلاد که خاستگاه آنها منطقه جیرفت در مرکز ایران بشمار میرود . زیبایی نقش ها و متنوع درونمایه های ملهم از اسطوره ها و آئینها ی نقش شده بر روی آنان اعجاب آور است اما کاربرد آنها هنوز مشخص نیست .
بشقاب نقره ای با روکش طلا – ساسانی
نمونه ای از بشقاب های دوره ساسانی مزین به تصویر برجسته شاهان این سلسله به هنگام شکار یا نبرد ، از شاهکار های ذوق ایران در امر فلز کاری و طراحی نقوش برجسته بر روی ظروف طلایی و نقره ای که در دوره ساسانی به اوج خود رسیده است .
بشقاب سفالی زرین فام – گرگان - دوره ایلخانی
سفال دوره ایلخانی اوج بکار گیری ذوق و هنر در امر ساخت و تزئین سفال ها به کمک رنگ های شفاف ، نقاشی صورتک های انسانی و استفاده از خط و کتابت بشمار می رود .
قفل رمزی – مراغه – قرن 6 هجری قمری
اثری از اواخر قرن ششم هجری قمری ، دارای 4 قفل بادامی و رمزدار که برای یافتن حروف رمز آن که حرف های ( ک، د ، الف ، ی ) بودند باید بیش از پنجاه هزاربار این قفل ها جابجا می شدند .
خمره چینی – دوره صفویه
این خمره چینی متعلق به مجموعه چینی خانه شیخ صفی واقع در استان اردبیل می باشد . این مجموعه به سفارش شاه عباس توسط چینی ها ساخته شده اند و کلیه اشیاء ممهوربه مهر شاه عباسی هستند .
تدفین جنینی- گورستان باستانی تبریز – هزاره اول قبل از میلاد
نمونه ای از اسکلت های بدست آمده از گورستان کشف شده در محوطه مسجد کبود ، مربوط به سه هزار سال پیش و متعلق به زن ومردی جوانسال که به طور رسمی و به همراه زیور آلات ، ظروف و آذوقه تدفین یافته اند، این نوع تدفین به دفن جنینی یا چمباتمه ای مشهور است .
معبد مهر که باید آن را در ردیف یکی از نخستین سکونتگاه ها و معابد بشر پیش از تاریخ محسوب کرد از تاریخ ناگفته مراغه حکایت دارد . این معبد در زیر یک گورستان تاریخی قرار دارد و با خاک برداری ، بخش هایی از آن ، خود را نمایان کرده ، اما همچنان بخش عمده ای ازآن در زیر خاک قرار دارد . معبد "مهر" نیایشگاه زیرزمینی و محل پرستش خورشید و برگزاری آیین مهرپرستی در جنوب روستای ورجوی مراغه به صورت زیرزمینی و صخرهای بنا شده است . پیروان آیین مهر ، آن را با تراشیدن قطعه سنگی عظیم از جنس شیست با دهانه ای به عرض 5/4 متر به وجود آورده اند . این بنا را از نظر حجم کار و دقت هنرمندانی که در امر حجاری آن دخیل بوده اند میتوان جزء نمونه های ارزنده ستایشگاه های کهن دانست . مراغه شهری که روزگاری مرکز اسکان تمدن های بزرگ انسانی بوده و اکنون فراموش شده میراث داران ایشان است . برای آشنایی با تاریخ مراغه نمی توان از آثار بسیار کهن مهرابه های مراغه به سادگی گذشت . مهرابه ها نیایشگاه های مهر پرستان در دنیای باستان بوده است . مهر پرستی دینی ایرانی بوده که پرستش خورشید از اجزای اصلی آن به شمار می رفته است . دینی که از ایران در دوره ای نیز به اروپای غربی رخنه کرد . اما اکنون از مهرابه های کهن در این شهر تنها معبد مهرو معابد ( غارهای ) اطراف رصد خانه مراغه به یادگار مانده است و بس . گر چه اکنون از معبد مهر جز نامی و نشانی دیگر چیزی باقی نمانده ؛ اما کماکان نشان از تاریخچه بسیار غنی این سرزمین تاریخی دارد . مهر یا میترا خدایی بوده که پرستش او در غرب تا شمال انگلستان و در شرق تا هند ، هزاران سال رواج داشته است و هنوز هم مورد احترام زرتشتیان است . پیروان مهر او را فرشته مهر و دوستی و عهد و پیمان و مظهر فروغ و روشنایی می پنداشته اند . آنها بر این عقیده بودند که مهر در غاری متولد شده است از این رو هر جا غاری می یافتند ، در آن به پرستش و نیایش مهر می پرداختند و آن مکان را « مهرابه » می گفتند . این معبد به عنوان یکی از کامل ترین پرستشگاه های تاریخی ایران ، در دوره اسلامی یعنی زمانی که ایلخانیان بر ایران پارسی حکومت می کردند دستخوش تغییراتی شد تا نشانه هایی از اسلام اکنون بر تن این معبد به یادگار بماند و صد البته این نشانه ها اکنون به دلیل اهمال مسوولان امر با تیشه و چکش غارتگران میراث ایرانی بیشتر آشنا هستند تا ضربه مرمت استادکاران آثار تاریخی برای حفظ این یادگار کهن ایرانی . یافته های باستان شناسی وجود تمدن اوراتور ها و ماد در آذربایجان بزرگ که مراغه جزیی لاینفک از آن است را به اثبات رسانیده و اینک « مهر » این معبد ناشناخته و پنهان مانده از انظار مردم و مسوولان که نخستین داده ها نشانگر پیش از تاریخ بودن این معبد می باشد ، می تواند با بررسی های مجدد دیرینه شناختی و اتنومولوژی وجود تاریخ و شکل گیری نخستین تمدن های بشری در آتروپاتکان را هزاران سال به گذشته باز گرداند . معبد مهر ، گویا استوانهای است که تاریخ در دورن آن دوران داشته و اکنون با زبان بی زبانی روایتگر نخستین سکونتگاه هایی است که در فلات ایران شکل گرفته اند . جای جای کلنگ هایی باقی مانده بر روی سنگ ها ، محراب ها و امامزاده ای که به روایت تصاویر تا 70 سال پیش موجود بوده و اکنون به یمن جهالت به میراث پدری ، از بین رفته است . آیات حکاکی شده قرآن بر روی سنگ و تنها کلمه " الله " که به حرمت قداستش از تخریب بازمانده ، اکنون تاریخ را برایمان بازگو کرده و روایت ظلم و جوری را که بر آثار تاریخی [مراغه] سایه افکنده ، با زبان بی زبانی روایت می کنند . آن ها می خواهند فریاد بزنند که مغولان ساختند و شما ویران کردید ! اطراف این معبد در دوره اسلامی به عنوان گورستان مورد استفاده مردم محلی قرار گرفته و در خود معبد مقبره ملامعصوم مراغهای از علمای معروف قرن ۱۳ هجری قمری قرار دارد . دکتر پرویز ورجاوند ، باستان شناسی که این معبد را در سال ۱۳۵۳شناسایی کرده ، معتقد بوده این مکان براساس شواهدی که در پلان آن وجود دارد قابل مقایسه با معابد مهری ایتالیا و دارای سبک معماری معابد میترائیسم است . اگرچه قرابت سبک معماری معبد مهر ورجوی مراغه با معابد مهری ایتالیا و معابد دوره میترائیسم اثبات نشده اما این بنا به عنوان یکی از قدیمی ترین بناهای تاریخی ملی کشور شناخته شده و به عنوان یکی از جاذبه های غنی گردشگری منطقه مطرح است .
به نقل از روزنامه اکسترا بلده دانمارک روز گذشته این مرد که هنوز نام وی گزارش نشده است، پس از آنکه در از ایستگاه راه آهن (Nykøbing) جنوب کپنهاگ مواد قابل اشتعال روی خود ریخت و خود را آتش زده است. پس از حضور پلیس دانمارک و امداد در محل حادثه و خاموش کردن آتش، این مرد به بیمارستان منتقل شده است در اثر شدت سوختگی جان خود را از دست داده است.
لينک خبر: http://www.yjc.ir/fa/news/4020006/%D9%87%D9%83%D8%B1-%D9%85%D8%B1%D9%83%D8%B2-%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D9%87-%D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%8A%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%86%D8%AA%D9%8A-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D9%8A%D8%B1-%D8%B4%D8%AF
منبع خبر: باشگاه خبرنگاران جوان
به گزارش ايسنا، محققان سوئيسي دريافتند كه تغييرات قوي در ناحيهيي از مغز افراد با دغدغه آنها راجع به ديگران و اتخاذ تصميمات اخلاقي مرتبط است.
آنها از 30 داوطلب كه در حال انجام يك بازي رايانهيي و در آن مجبور بودند مقداري پول را بين خود و دوستهاي گمنام تقسيم كنند، اسكن مغزي گرفتند.
داوطلباني كه تصميمات سخاوتمندانه گرفتند و به ديگران به همان اندازه خودشان پول دادند، داراي ناحيه بزرگتر temporoparietal junction در مغزشان نسبت به افرادي كه تصميمات تنگنظرانه گرفتند، بودند. اسكنها همچنين نشان داد فعاليت اين ناحيه از مغز هنگامي كه هر شخص به وضعيت "cutoff" خود رسيد، بيشتر بود. cutoff بيشينهيي است كه هر شخص حاضر است به ديگران پول بدهد.
كشف مكان اين وضعيت بيشينه به محققان امكان رتبهبندي نوعدوستي هر فرد را به صورت جداگانه داد.
به گفته پروفسور ارنست فهر، محقق در حوزه رفتاري دانشگاه زوريخ، اين نخستين توضيح بيولوژيكي براي سطوح نوعدوستي انسان است؛ سطوحي كه در طول تمام زندگي باقي ميماند.
مطالعات قبلي نشان ميدهد كه جنسيت افراد، سطح درآمد، ثروت يا دستاوردهاي تحصيلي هيچ يك از اين مشخصهها به نوعدوستي ارتباطي ندارد.
دكتر موريشيما يكي از محققان حاضر در اين مطالعه بر اين باور است كه بازي رايانهيي نوعدوستي صرف را ميآزمايد اما تصميات دنياي واقعي پيچيدهتر هستند.
به گفته وي، افراد ممكن است در صورتي كه اعتبارشان در خطر باشد، ممكن است نسبت به ديگران خساست از خود نشان ندهند؛ بنابراين مولفههاي بسياري در اتخاذ چنين تصميمهايي دخيل هستند.
حيوانات معمولاً اين مشخصه را فقط در قبال اعضاي خانوادهشان بروز ميدهند، اما چنين مولفهيي بخش مهمي از زندگي سياسي و اجتماعي انسان را تشكيل ميدهد.
دانشمندان اميدوارند كه تحقيقات بيشتر در اين حوزه به افراد مبتلا به اوتيسم كمك كند.
نتايج اين پژوهش در مجله Neuron انتشار يافت.
كد مطلب : 163637
لينک خبر: http://www.aftabnews.ir/vdcdss0f5yt0996.2a2y.html
منبع خبر: آفتاب
آفتاب: محققان دست به طراحي و ساخت دكمههايي براي شنيدن موسيقي از روي آستين لباس زدند.
به گزارش ايسنا، دستگاه جديد شركت «پليباتن» (Playbutton) يك پخش كننده MP3 به شكل دگمه است كه به فرد اجازه ميدهد با هدفون به موسيقيهاي مورد علاقه خود گوش دهد.
شركت پليباتن با چندين هنرمند و خواننده براي طراحي و ساخت اين دستگاه همكاري كرده است. در طراحي روي اين دكمه از پوشش آلبوم استفاده شده و در يك جعبه خاص با يك كابل يواسبي براي شارژ آن با رايانه ارائه شده است.
در پشت اين دكمه شكافهاي كنترلي براي پخش، توقف يا جلو و عقب زدن آهنگ قرار دارد.
اين محصول اخيرا به شكلهاي سفارشي به مشتريان عرضه شده است.
پليباتن همچنين با ماركهاي پوشاك و فروشندگاني مانند زارا، بارنيز و تاپمن به مشاركت پرداخته است.
به گزارش خبرگزاري فارس و به نقل از روزنامه ديليميل، در شرايطي كه پيكارهاي المپيك لندن 2012 از تاريخ 27 جولاي (6 مرداد 91 ) آغاز خواهد شد، كميته برگزاري اين مسابقات فهرست مواردي را منتشر كرد كه تماشاگران و هواداران رشتههاي ورزشي اجازه ندارند به محل مسابقات بياورند.
در اين فهرست وسايلي همچون دوربينهاي لنز بلند، تيشرت منقوش به تصوير چهگورا(آزادي خواه آرژانتيني سهيم در جنبش 26 ژوئيه فيدل كاسترو )، خوراكيهاي محرك، بطري هاي بزرگ آب، توپهاي ورزشي، شيپورهاي گوش خراش همچون وووزلا و ... ذكر شده است.
انتشار اين فهرست باعث تعجب بسياري از هواداران و تماشاگران شده زيرا براين اساس و با ممنوعيت ورود وسايلي مانند دوربين، آنها تنها اجازه دارند وسايلي بسيار ساده را در اماكن ورزشي مخصوص المپيك به همراه داشته باشند.
در مقابل مسئولان برگزاري گمان ميكنند با ايجاد چنين ممنوعيتهايي باعث افزايش امور امنيتي اين مسابقات خواهند شد.
لينک خبر: http://www.tabnak.ir/fa/news/257564/%D9%87%D8%B4%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D9%85%DB%8C%D8%AA%D9%87-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%BE%DB%8C%DA%A9-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B4%D8%A7%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86
به گزارش ايسنا، در چند ماه اخير به دنبال عدم تخصيص نهادههاي دامي با قيمت مناسب به دامداران و رشد قابل توجه نرخ شير خام، قيمت محصولات لبني با افزايش قابل توجهي همراه شد.
به دنبال آن دامداران، كارخانههاي لبني و وزارت صنعت، معدن و تجارت نشستهاي متعددي را با هدف كاهش قيمت اين محصولات برگزار كردند كه ظاهرا اين نشستها به جاي كاهش قيمت به آشفتگي و تنوع قيمتها در بازار اين محصولات منجر شده است.
اگرچه پيش از اين قرار بود از 17 تير ماه محصولات شير 900 گرمي با 1.5 درصد چربي در بستهبندي نايلوني به قيمت 900 تومان، ماست 900 گرمي با 1.5 درصد چربي 1200 تومان، پنير UF با وزن 400گرم 2400 تومان، شير بطري كم چرب 1.5 درصد چربي 1150 تومان و شير بطري 3 درصد چربي به قيمت 1600 تومان عرضه شود، اما در روزهاي اخير قيمت اين محصولات نه تنها ارزان نشده بلكه بعضا با جهشهاي قابل توجهي نيز همراه شده است.
نكته قابل توجه آن است كه اگرچه برخي برندهاي مطرح توليدكننده محصولات لبني قيمت اين محصولات را در حد نرخهاي ياد شده كاهش دادهاند، اما برخي ديگر از برندهاي مطرح نيز اين محصولات را يا با قيمت سابق عرضه كرده يا افزايش قيمت دادهاند.
اين وضعيت موجب شده كه به عنوان مثال در حال حاضر شير بطري 1.5 درصد چربي با سه قيمت مختلف 1150، 1500 و 1700 تومان در برندهاي مختلف عرضه شود.
درواقع به نظر ميرسد كه در اين شرايط محصولات لبني به جاي ارزان شدن، حداقل سه نرخي شدهاند. مشخص نيست دليل تفاوت قابل توجه قيمت در يك محصول لبني يكسان در برندهاي مختلف توليدكننده چيست و آيا مصرفكنندگان در چنين آشفته بازاري بايد به دنبال شناسايي برندهاي ارزان قيمت و تامين نياز خود از محصولات آن برند باشند؟! در آن صورت تكليف مصرفكنندگاني كه در فروشگاههاي محل سكونتشان محصولات آن برندها توزيع نميشود، چه خواهد بود؟!
لينک خبر: http://www.tabnak.ir/fa/news/257561/%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%84%D8%A8%D9%86%D9%8A-%DA%86%D9%86%D8%AF-%D9%86%D8%B1%D8%AE%D9%8A-%D8%B4%D8%AF%D9%86%D8%AF
منبع خبر: تابناک
به گزارش ايسنا، اين تبلت كه ميني آيپد نام خواهد داشت و احتمالا در اواخر سال جاري ميلادي رونمايي خواهد شد، با برخورداري از تركيب" اينديوم گاليوم زينك اكسايد" در ساختار صفحهنمايش خود، كيفيت تصويري كاملا ارتقاء يافتهاي نسبت به توليدات قبلي شركت اپل خواهد داشت.
فناوري انحصاري شارپ در خلق صفحات نمايش سبب شده است كه اين تبلتها بسيار باريكتر از قبل شده و در عين حال دقت، كيفيت تصويري و طيف رنگي بسيار بهتري داشته باشند.
مينيآيپد جديد با برخورداري از فناوري IGZO و دقت تصويري 768×1024 پيكسل، احتمالا همزمان با مراسم معرفي نسل ششم از آيفونهاي اين شركت رونمايي و وارد بازار خواهد شد.
بهنظر ميرسد اين توليد جديد اپل با ارائه تصويري بهمراتب مطلوبتر از قبل همچنان رقيب پرقدرتي براي تبلتهاي كيندلفاير آمازون و 7 Nexus گوگل باشد، هرچند بهدليل فناوري IGZO با قيمت كمي بالاتر از آنها عرضه گردد.
شركت اپل كه قصد دارد بهزودي بخش وسيعي از توليدات خود را به اين فناوري شارپ مجهز كند، معتقد است مينيآيپد جديد 7.85 اينچي كه با محدوده قيمت 249 تا 299 دلار عرضه خواهد شد، بهدليل اندازه مناسب، ارائه مفهوم جديد از رنگ و كاهش مصرف انرژي به شدت مورد استقبال قرار خواهد گرفت.
لينک خبر: http://www.tabnak.ir/fa/news/257567/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%D8%AA%D8%A8%D9%84%D8%AA-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D9%BE%D9%84-%D8%A8%D8%A7-%D9%81%D9%86%D8%A7%D9%88%D8%B1%DB%8C-igzo%E2%80%8E
منبع خبر: تابناک
قزوین- خبرگزاری مهر: یک فروند هواپیمای آموزشی ظهر امروز در حوالی شهر صنعتی البرز سقوط کرد.
در حالی که پیش از این، یکبار خبر پناهندگی شاهزاده خانم عربستانی ملقب به باربی آلسعود به انگلیس تکذیب شده بود، روزنامه دیلیتلگراف در مصاحبه با وی بار دیگر از درخواست پناهندگی «ساره بن طلال» خبر داد.
شاهزاده «ساره بن طلال بن عبدالعزیز» نوه بنیانگذار پادشاهی آل سعود و فرزند یکی از قدرتمندترین شاهزادگان عربستان که به باربی آلسعود ملقب است، در مصاحبه با روزنامه انگلیسی «دیلیتلگراف» عنوان کرد که از انگلیس درخواست پناهندگی سیاسی کرده است.
درخواست پناهندگی شاهزادهای در این سطح از خاندان آلسعود قطعا موجب سردرگمی عربستانیها و تهدید به اقدامات دیپلماتیک در این زمینه میشود.
ساره بن طلال عبدالعزیز 38 ساله که اکنون به همراه چهار فرزند و دو سگش در سوئیتی چند خوابه در یک هتل پنج ستاره در لندن اقامت دارد، عنوان کرده است که مقامات ارشد عربستانی به دنبال آن هستند تا او را ربوده و به ریاض برگردانند، و در آن جا وی را محاکمه کنند. در حال حاضر یک تیم محافظ خصوصی از وی در این هتل محافظت میکند.
به سراغ علی صادقی بازیگر محبوب ژانر کمدی سینما و تلویزیون می رویم که در سریال خوش نشین ها نیز به ایفای نقش پرداخته است,دقایقی با علی صادقی و دوست صمیمی اش علی مسعودی(نویسنده سریال های طنز) همراه باشید.
بگذارید بحث را با شوخ طبعی آغاز کنیم.صفتی که در هردوی شما پر رنگ تر از سایر صفات است.
علی صادقی:موافق هستم چون بیشتر مردم من را با همین صفت می شناسند.
علی مسعودی:بحث خوبی است.اگر به بطن شوخ طبعی برویم و تحلیلش کنیم.
برداشت شخصی تان از شوخ طبعی چیست؟
علی صادقی:شاد بودن و دیگران را شاد کردن,همین.
علی مسعودی:در وجود هر شخص صفت شوخ طبعی وجود دارد.اما من احساس می کنم هر کسی که زندگی را می فهمد سعی می کند شاد باشد و این خود کمک می کند تا غم را جدی نگیرد.
پس به نظر شما خود فرد باید به جایگاهی برسد تا بتواند شوخ طبع باشد؟
علی صادقی:جدایی از مشکلات و سخت نگرفتن غم و درد کار آسانی نیست.اینکه کاری کنی که وقتی اطرافیان تو را ببینند یاد غم نیفتند کار آسانی نیست.
علی مسعودی:در زندگی مشکلات وجود دارد.از فقیر بگیر تا غنی.هر کسی مشکلات خاص خود را دارد.حالا در این بین افرادی هستند به حل مشکل می پردازند و دوست ندارند آینه دق باشند و دوست دارند شاد باشند و دیگران را نیز شاد کنند.
می شود گفت کمی هم ذاتی است.
علی صادقی:البته که به ذات باز می گردد,برون گرا یا درون گرا بودن افراد.افرادی که روابط عمومی پایینی دارند و بیشتر تنهایی را ترجیح می دهند اصولا افراد شوخ طبعی نیستند.
علی مسعودی:می توان گفت درصدی ذاتی است.صفتی نیست که طرف روی خود کار کند تا به آن برسد.در حیطه کار خودمان خیلی کم پیش می آید که یک نویسنده کارهای جدی,کار کمدی بنویسد.اما نویسندگان طنز و کمدی می توانند کار جدی بنویسند.
به نظر شما شوخ طبع بودن افراد در اجتماع به نفع اش است یا خیر؟
علی صادقی:بستگی به رفتار خود فرد دارد که چگونه,در چه محیطی و با چه اشخاصی شوخ طبع باشد.
علی مسعودی:من هم با نظر علی موافق هستم.باید دید,ظرفیت پذیرش اجتماع چیست.باید سطح فرهنگ ها را در نظر گرفت و بعد اگر دید موقعیت مناسب است صفت شوخ طبعی اش را بال و پر دهد(باخنده).
شوخی شما در بین دوستان و خانواده در چه حدی است؟
علی صادقی:اصلا ربطی به خانواده و غیر خانواده ندارد.باید به گونه ای شوخ طبع بود که که به بی تربیتی ختم نشود.حال طرف مقابل پدرت باشد و یا یک دوست قدیمی.
علی مسعودی:انسان ها حساس هستند.شوخی با افراد باید باعث شادی و خوشحالی آنها شود نه اینکه فرد احساس کند به او بی احترامی شده است یا به قول علی به بی تربیتی ختم شود.
با بررسي نتايج به دست آمده از مطالعاتي كه در اين زمينه انجام شده، بايد بگوييم خنديدن اثر بسيار مثبتي روي پوشش داخلي ديواره رگهاي خوني دارد.
وقتي ميخنديم، فشاري كه روي رگهاي خوني اعمال ميشود، كاهش مييابد و رگهاي خوني آزادتر و انعطافپذير ميشوند. در چنين شرايطي، عبور خون از داخل رگهاي خوني با سهولت بيشتري انجام ميشود.
علاوه بر اين، خنديدن ميتواند راهكار مناسبي براي كاهش استرس باشد. اين در حالي است كه استرس، موجب سفتشدن ديواره رگهاي خوني و اختلال در خونرساني ميشود.
به گفته محققان، خنده ميتواند در بهبود گوارش هم تاثيرگذار باشد.اگر غذا را كنار دوستانتان بخوريد و ساعاتي را با آنها به خنديدن بگذرانيد، بدون ترديد نيازي به خوردن قرص براي كاهش اسيد معده نداريد.
ميتوان گفت خنده عاملي است كه در بهبود گوارش غذا مؤثر است. به همين علت ميگويند خنديدن ميتواند دواي بسياري از دردها باشد.
به گفته متخصصان، علاوه بر رعايت برنامه غذايي سالم و تمرينات ورزشي سبك به منظور افزايش توانايي بدن و تقويت عملكرد اندامهاي مختلف، بايد 15 دقيقه خنده در روز را نيز در فهرست اولويت برنامههايتان قرار دهيد تا با استفاده از همين راهكار ساده، سلامت روحي و جسمي خود را تضمين كنيد.
براي اين كه 15 دقيقه از طول روز را به خنديدن اختصاص دهيد، بايد در خانه يا محل كارتان، زماني را با افراد شاد و سرزنده بگذرانيد كه ميتوانند لحظات خوشي برايتان ايجاد كنند و از بودن در كنارشان لذت ببريد.(جام جم - ضميمه سيب)
مترجم: جواد ابويي
منبع: wired
وي با اشاره به خواص درماني زعفران عنوان داشت: زعفران از نظر طب قديم ايران گرم و خشك است و مهمترين خاصيت زعفران كه از قديم از آن استفاده مي شد، درمان افسردگي است.
بابايي ادامه داد: زعفران، صفرا آور و اشتها آور است، باعث تسكين درد معده شده و آنتي اسپاسموديك است همچنين دردهاي كوليك كليوي را برطرف مي كند سرفه را رفع و اثر مفيد روي درمان برونشيت دارد.
دانشيار فارماكولوژي دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد متذكرشد: زعفران ضد تشنج است و باعث كاهش كلسترول خون و فشار خون مي شود.
وي خاطرنشان كرد: نتايج مطالعات فارماكولوژيك جديد نشان مي دهد كه عصاره زعفران داراي اثرات كاهش چربي، افزايش يادگيري و حافظه، پالاينده خون، كاهنده كلسترول و فشار خون و تصفيه كننده طحال و كبد و آغازگر رشد اندام تناسلي است.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي يزد بيان داشت: مقاديري از زعفران كه به طور معمول به عنوان خوش طعم كننده و خوش رنگ كننده به مواد غذايي اضافه مي شود قادر به سقط جنين نيست ولي در عين حال توصيه مي شود در دوران حاملگي از خوردن زعفران به هر شكلي اجتناب شود.
وي عنوان داشت: مصرف مقادير زياد زعفران در افراد عادي هم مي تواند خطرناك باشد و مقدار كشنده زعفران در حدود 20 گرم است.
دكتر بابايي با بيان اين كه زعفران به ويژه داراي اثر شادي بخش، خنده آور و ضد افسردگي است افزود: زعفران در درمان دردهاي عصبي و به علت اثر آرامبخش، درمان كم خوابي هم به كار مي رود. /عط
لينک خبر: http://www.yjc.ir/fa/news/4019869/%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%AF%D9%86-%DA%86%D8%A7%DB%8C-%D8%B2%D8%B9%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D8%B9%D8%AB-%D9%87%D8%B6%D9%85-%D8%BA%D8%B0%D8%A7-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF
منبع خبر: باشگاه خبرنگاران جوان
وي در ادامه اظهار كرد: فردي كه عزت نفس بالايي دارد از ويژگي هاي زير برخوردار است:
** 1- خودش در زندگي مستقل عمل مي كند
به عنوان مثال فردي كه نمي تواند به راحتي مثلاً يك كفش براي خودش بخرد از عزت نفس پاييني برخودار است زيرا نمي تواند مستقلاً عمل كند.
** 2- مسئوليت پذيري
** 3- رضايت از موفقيتهايي كه در زندگي كسب كرده است
فرد با عزت نفس بالا از موفقيتهاي زندگي خود راضي است مثلاً به مدرك تحصيلي كه گرفته يا پيشرفتي كه در زندگي كسب كرده است افتخار مي كند.
**4- در موقعيتهاي مبهم و نامشخص دوست دارند وارد شوند
مثلاً دوست دارند آموزش جديد را يادگيري و دوست دارد وارد شرايط شود
**5- احساسات خود را به راحتي نشان مي دهد
هنگامي كه ناراحت است گريه مي كند و در زماني كه خوشحال است مي خندد از نشان دادن احساساتش خجالت نمي كشد . برخي افراد هنگامي كه گريه مي كنند خجالت مي كشند كه اين نشان دهنده عزت نفس پايين است.
**6 – راحت با ناكامي ها كنار مي آيند
افرادي كه عزت نفس پايين دارند نمي توانند با سختي ها و ناكامي ها كنار بيايند.
**7- به راحتي به اشتباهات خود اقرار مي كنند
عزت نفس باعث مي شود فرد به اشتباهات و نقص هاي خود اقرار كند و در جهت رفع آنها برآيد بدون اين كه احساس ضعف و ناكامي كند.
**8- و مورد آخر اينكه افرادي كه داراي عزت نفس بالا هستند به راحتي ديگران را تحت تاثير قرار مي دهند
فرد با عزت نفس بالا قدرت تاثير بر ديگران را دارد و خودش مي داند كه مي تواند با حرف هايش ديگران را تحت تاثير قرار دهد./عط
لينک خبر: http://www.yjc.ir/fa/news/4019858/%D8%B9%D8%B2%D8%AA-%D9%86%D9%81%D8%B3-%D8%AD%D8%B3-%D8%B1%D8%B6%D8%A7%DB%8C%D8%AA%D9%85%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%D9%88%D8%AF
منبع خبر: باشگاه خبرنگاران جوان
مثلاً براي يادآوردن چهره كسي كه بتازگي ديدهايم، از اين حافظه بهره ميبريم. بدون حافظه ديداري، قادر به ذخيره آنچه ديدهايم و بازيابي آن در آينده نخواهيم بود.
ظرفيت حافظه تصويري انسان با برخي تواناييهاي شناختي مهمتر نظير موفقيت درسي، هوش سيال (توانايي حل مسائل به شكلي نوآورانه) و درك كلي ارتباط تنگاتنگ دارد.
درك اين كه چگونه حافظه ديداري، عملكردهاي ذهني را تسهيل و از سويي محدوديت ايجاد ميكند، مفيد خواهد بود. با اين كه مدتهاست اين پرسشهاي مهم مطرح است، اما هنوز در آغاز راه پاسخگويي به آن هستيم.
خاطراتي نظير وعدههاي غذايي در حافظه ديداري كوتاهمدت ـ بويژه در نوعي حافظه تصويري با نام حافظه عملكرد ديداري (visual working memory) ـ ذخيره ميشود.
اين نوع حافظه جايي است كه تصاوير وقتي مغز در حال كار روي چيزهاي ديگر است، به صورت موقت در آن ذخيره ميشوند؛ درست مثل تخته سياهي كه چيزهايي به صورت خلاصه روي آن نوشته و سپس پاك ميشود.
هنگام يادآوري مطالب مختلف در فواصل زماني كوتاه (مثلا وقتي يك دانشجو، نكاتي را كه استاد روي تخته سياه نوشته در دفترش وارد ميكند) از حافظه عملكرد ديداري استفاده ميشود.
حال اين پرسش مطرح است: اين خاطرات چه وقت پاك ميشوند و وقتي پاك ميشوند، آيا ردپايي از خود بر جاي ميگذارند يا اصلا چيزي باقي نميماند؟ اگر خاطرات كوتاهمدت تصويري كمكم حذف شود، باقيمانده اين خاطرات بايد قابل بازخواني باشد، ولي اگر بكلي پاك شود، به هيچ وجه نميتوان آن را بازخواني كرد.
بتازگي پژوهشگران به مطالعهاي در اين زمينه دست زدهاند. در اين پژوهش، از افراد شركتكننده خواسته شد سه مربع رنگي چشمك زن را مدتي كوتاه روي نمايشگر مشاهده كنند سپس از آنها خواسته شد رنگ هر مربع را بگويند. بعد از يك، چهار و 10ثانيه، بار ديگر اين مربعها ظاهر شده، اما اين بار فقط مربعهاي سياه با حاشيه سفيد ديده ميشد. از شركتكنندگان خواسته شد كار سادهاي انجام دهند و رنگ يكي از مربعها را به ياد آورند. البته شركتكنندگان از قبل نميدانستند، رنگ كدام مربع پرسيده ميشود.
اين پژوهشگران فرض را بر اين گذاشته بودند كه عملكرد حافظه ديداري در اين بازههاي زماني (يك، چهار يا 10 ثانيه) كاركرد اين حافظه را بيشتر نمايان كند.
اگر خاطرات كوتاهمدت ديداري كمكم از بين بروند، دقت شركتكنندگان در يادآوري رنگها حتي پس از بازه زماني طولانيتر بايد زياد بماند و فقط اندكي با رنگ اصلي مربع تفاوت داشته باشد، ولي اگر خاطرات يكباره از بين رود، شركتكنندگان بايد بتوانند پاسخهاي دقيقي بيان كنند و بعد از اين كه بازه زماني طولاني شد، فقط به حدسهاي خود تكيه كنند و نتوانند رنگ مورد نظر را به خاطر آورند.
نتيجه آزمايش اين شد كه شركتكنندگان پاسخ بسيار دقيقي ميدادند يا فقط آن را حدس ميزدند. يعني رنگ مربع را بدقت به خاطر ميآوردند يا كاملا آن را فراموش كرده بودند.
ذهنشان درست همانند فايلهاي موجود در رايانه عمل ميكرد. يك فايل متني در گذر زمان از تعداد حرفهايش كم نميشود و يك تصوير ديجيتال هم بعد از گذشت زمان، زرد نميگردد و تا وقتي از روي رايانه حذف نشده، كامل باقي ميماند.
پل قدیم دزفول مهمترین اثر تاریخی شهر دزفول می باشد این پل كه دو منطقه شرقی و غربی را به هم وصل می سازد ، در حقیقت یكی از راه های رابط منطقه جندی شاپور و سرزمین بین النهرین بوده ، كه به دستور شاپور اول ساسانی پس از پیروزی بر والرین امپراطور روم و با بكارگیری اسرای رومی در سال 263 میلادی ساخته شده است . هنوز با گذشت نزدیک به 18 قرن از احداث آن و با وجود تغییر و تحولات مختلفی که در طول عمر خود داشته ، هنوز به شكل تقریبی اولیه اش ، به یادگار مانده است و زینت بخش و مایه افتخار این گوشه از سرزمین ماست و نام شهر دزفول ( دژپل ) به سبب وجود چنین بنای با شكوهی است . پل قدیم دزفول به دلیل اهمیت ارتباطی خود ، در روزگاران گذشته در دوره های مختلف از جمله دیلمی ، صفوی ، قاجار و پهلوی تعمیر و مرمت شده است . پل تاریخی دزفول با گذشته سالیان دراز همچنان پابرجاست و به عنوان قدیمی ترین پل استوار جهان شناخته می شود . این پل به شماره 84 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و با توجه به قدمت و اثر بخشی آن می تواند یکی از آثاری باشد که در فهرست میراث جهانی نیز به ثبت برسد . در سال 1390 با ساخت میدانی آجری در ورودی آن توسط شهرداری این شهر با همراهی میراث فرهنگی کاربری پل بعد از نزدیک به 1750 سال به گردشگری تبدیل شد و در حال حاضر یکی از دیدنی ها و جاذبه های مهم شهر دزفول و استان خوزستان به شمار می رود . فرستنده : محمد آذرکیش
این كاخ در شهر گرگان واقع شده و بنا به روایتی در سال هفت صد و نود و پنج ه .ق به وسیله امیر تیمور در ساحل رودخانه ساخته شده است . برخی از سیاحان و جغرافیدانان از این كاخ نام برده اند كه از آن جمله می توان به حافظ ابرو اشاره كرد . طبق گفته وی این كاخ بعد از این كه امیر تیمور سراسر مازندران را مورد تاخت و تاز قرار داد ، جهت اقامت وی در شهر گرگان ساخته شد .
بنای اولیه این كاخ ، قلعه ای بود كه در سال هفت صد و شصت و یک ه .ق توسط ابوبكر شاسمانی ( حاكم شاسمان ) احداث شده بود . در سال هفت صد و نود و پنج به جای قلعه ، قصر فعلی ساخته شده و امیر تیمور زمستان آن سال را در آنجا گذرانده است .
hamshahri.org
سراب عمارت یکی از جاذبه های طبیعی شهرستان شازند چشم هر بیننده ای را مجذوب خود می کند . این سراب از 2 چشمه مسجد و چشمه قلقله تشکیل شده است . چشمه مسجد که آب آن از وسط مسجد روستا فوران می کند و به استخر مقابل مسجد می ریزد،انسان را مجذوب خود می کند و هر بیننده ای را متحیر کرده و به تفکر وا می دارد . این چشمه منبع اصلی تامین آب 32 هکتار از اراضی روستای عمارت است . آب چشمه قلقله که از زیر سنگ های تپه باستانی این روستا بیرون می آید نیز منبع اصلی تامین آب بخشی از روستای عمارت و 5 روستای هفته ، حصار محمدیه ، بازنه ، قلعه پسیجان و قلعه دیزیجان است . در روستای عمارت دو استخر آب در دامنه تپه باستانی قرار دارد . این استخرها از جمع شدن آب چشمه ها تشکیل شده و در سمت جنوب در محلی به نام 7 لیله به کانال ها و نهر های مختلف تقسیم و به مزارع و باغات روستاهای پایین دست می ریزد . روی هم رفته مساحت تاسیسات آبی موجود و حرایم آن ها نزدیک به 3 هکتار می باشد . این سراب یکی از تفرج گاه های مردم شهرستان های شازند و اراک است و در طول تابستان پذیرای مسافران زیادی از این دو شهرستان می باشد . habbasi.blogfa.com
تعداد صفحات : 321