loading...
مجله خبری زن فارس
زن فارس بازدید : 1313 پنجشنبه 05 مرداد 1391 نظرات (0)

گروه بين‌الملل: در پی اظهارات مطرح شده مبنی بر احتمال استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه حملات خارجی در سوریه، وزارت امور خارجه روسیه از مقامات دمشق خواست تا از این اقدام خودداری کنند.

روسیه: سوریه، از سلاح شيميايي استفاده نکند
به گزارش سه نسل، وزارت امور خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای از سوریه خواست تا از سلاح‌های شیمیایی و میکروبی در هیچ شرایطی استفاده نکند.
در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است: سوریه پروتکل منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی در جنگ را در سال ۱۹۶۸ امضا کرده و ما نیز انتظار داریم که سوریه به این پروتکل پایبند باشد. مسکو فرض را بر این می‌گذارد که مقامات سوریه همچنان به تعهدات بین‌المللی خود مبنی بر عدم استفاده از سلاح‌های شیمیایی در جنگ پایبند هستند.

پیشتر جهاد مقدسی، سخنگوی وزارت امور خارجه سوریه اعلام کرده بود که در صورت مواجه شدن کشورش با حملات خارجی احتمالا این کشور به سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی متوسل شود.
با وجود اینکه مقامات دمشق معاهده بین‌المللی منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی و یا ذخایر آن را که در سال ۱۹۹۲ تدوین شد، امضا نکردند اما همواره مسئولان این کشور داشتن این سلاح‌ها را رد می‌کردند. در همین حال مذاکرات سیاسی برای پایان دادن به تحولات موجود در سوریه همچنان ادامه دارد و هرو لادسوس، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل و رئیس صلح بانان این سازمان برای مذاکره با مقامات این کشور وارد دمشق شد.

تلاش‌های دیپلماتیک در حالی ادامه دارد که مخالفان سوری اعلام کردند که به هیچ وجه با مشارکت اعضای ارشد نظام حاکم در سوریه برای اداره کشور در دوره انتقالی موافقت نمی‌کنند.
عبدالباسط سیدا، رئیس شورای مخالفان سوریه موسوم به "شورای ملی سوریه" در سخنانی اعلام کرد که مذاکرات برای تعیین افرادی که دولت انتقالی را اداره می‌کنند، آغاز شده و مخالفان توانایی تشکیل دولت انتقالی را دارند.

وی ادامه داد: ما هم‌اکنون تشکیل دولت انتقالی در سوریه را با مشارکت همه گروه‌های موجود در سوریه در دست بررسی داریم اما وجود سران دولت کنونی سوریه در دولت انتقالی به هیچ وجه قابل قبول نیست. این اظهارات در حالی بیان می‌شود که پیشتر جورج صبرا، یکی دیگر از اعضای ارشد شورای ملی سوریه اعلام کرده بود که مخالفان آمادگی دارند تا یکی از مقامات کنونی سوریه رهبری دولت انتقالی را به دست بگیرد.

ریاض الاسعد، فرمانده مخالفان مسلح سوری موسوم به "ارتش آزاد سوریه" نیز در سخنانی طرح اتحادیه عرب مبنی بر تامین امنیت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و خانواده وی به شرط کناره‌گیری از قدرت را رد کرد. وی اعلام کرد: مذاکرات سیاسی در کار نخواهد بود و مبارزات مسلحانه علیه نظام حاکم تا سقوط بشار اسد ادامه خواهد داشت. در همین حال وزارت امور خارجه یونان اعلام کرد که تمامی فعالیت‌های سفارتخانه این کشور در دمشق به دلایل امنیتی به حالت تعلیق درآمده است.

سفیر سوریه در قبرس هم به مخالفان پیوسته و به قطر رفته است. از سوی دیگر، مناف طلاس، سرتیپ ارتش سوریه که چندی پیش از نظام این کشور جدا شد و به فرانسه گریخت در اولین نوار ویدئویی خود "وحدت مخالفان برای کنترل سوریه بعد از بشار اسد" را خواستار شد.
در بیانیه‌ای که طلاس از شبکه العربیه قرائت کرد، آمده است: از تمامی گروه‌های سوری می‌خواهم تا برای خدمت به سوریه وحدت خود را حفظ کنند و از موسسات دولتی نگهداری کنند.
مناف طلاس، فرزند مصطفی طلاس، وزیر دفاع اسبق سوریه است و یکی از نزدیکترین نظامیان به خانواده اسد محسوب می‌شود و عالی‌ترین مقام نظامی است که تاکنون از دولت سوریه جدا شده است. طلاس در این بیانیه اعلام کرد که در مقام یک هموطن سوری سخن می‌گوید نه مسئول، و نظام سوریه را فاسد خواند و از اینکه در ارتش سوریه خدمت کرده است، اعلام افتخار کرد و افزود که هدف سوری‌ها [مخالفان سوریه] باید اتحاد باشد.

در همین حال وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که مجموعه‌ای از کشتی‌های جنگی روسیه تنگه جبل‌الطارق واقع در دهانه دریای مدیترانه را رد کرده‌اند و وارد آب‌های مدیترانه شده‌اند.

در بیانیه وزارت دفاع آمده است که این کشتی‌ها وابسته به ناوگان شمالی و ناوگان دریای بالتیک روسیه هستند و برای انجام مانور نظامی به دریای مدیترانه رفته‌اند. این کشتی‌ها قرار است به بندر طرطوس سوریه که پایگاه اصلی کشتی‌های روسیه در مدیترانه محسوب می‌شود، بروند و در آنجا برای مدتی لنگر بیاندازند. از سوی دیگر روسیه به شهروندانش نسبت به سفر به سوریه هشدار است. به گزارش رویترز، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای تاکید کرده است با توجه به ادامه درگیری‌ها در سوریه شرایط این کشور می‌تواند برای شهروندان روس مخاطره آمیز باشد.


ایسنا

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 9784
  • کل نظرات : 373
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 219
  • آی پی امروز : 24
  • آی پی دیروز : 88
  • بازدید امروز : 42
  • باردید دیروز : 322
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 1,220
  • بازدید ماه : 3,164
  • بازدید سال : 38,018
  • بازدید کلی : 15,343,365