loading...
مجله خبری زن فارس
زن فارس بازدید : 425 سه شنبه 07 شهریور 1391 نظرات (0)
هر اندازه مراسم تقدیر از مدال‌آوران و قهرمانان المپیک موجب غافلگیری و خوشحالی ورزشکاران شد، به همان اندازه رنجش خاطر مربیان و کادرفنی تیم‌های ملی مختلف را فراهم آورد. کوروش باقری، سرمربی تیم ملی وزنه برداری یکی از این مربیان است که در این مورد صحبت‌های انتقادآمیزی را انجام داد که در زیر می‌آید:


* مراسم تقدیر از مدال‌آوران و قهرمانان المپیک با حضور رئیس جمهور و مسئولان وزارت ورزش برگزار شد، اما گویی این مراسم خیلی به دل مربیان ننشست؟

- به هیچ وجه از پاداشی که داده شد، راضی نیستم و برداشتم این است که اگر تیم ملی وزنه‌برداری در المپیک 2012 لندن به جای 4 مدال، یک مدال هم کسب می‌کرد، همین وضعیت بود.


* همچنان معتقد هستید که مربیان دیده نمی‌شوند؟

- همین طور است. جوایز مربیان سقف پیدا کرده است و کارشناسان محترمی که زیر نظر وزیر ورزش کار می‌کنند، به تنها چیزی که اهمیت نمی‌دهند، شایسته‌سالاری و نتیجه کاری است که به دست می‌آید. مطمئناً نتیجه این کار تأثیر بدی روی ورزش می‌‌گذارد. خود من پس از برگزاری این مراسم تصمیم گرفتم کار پشتوانه‌سازی را واقعاً تعطیل کنم، چرا که با این تیمی که داریم، تا چهار پنج سال آینده در هر مسابقه حداقل یکی دو مدال را می‌گیریم، ضمن اینکه با این وضعیت مطمئن شدم که گذشتگان من کار درست را انجام دادند. اینکه باید پل‌های پشت سر را خراب کرد و فقط به کسب حداقل مدال قناعت کرد.
 

* پس این مراسم حداقل برای کادرفنی تیم‌های ملی راضی کننده نبود.

- جایزه‌ای که برای سرمربیان تیم‌های ملی پس از المپیک در نظر گرفته شد، تفاوت زیادی با جوایز گوانگجو نداشت، در حالی که عملکرد تیم ملی وزنه‌برداری در هر دو رقابت یکسان بود و در هر دو میدان، یک طلا، دو نقره و یک برنز به دست آمد. با این وضعیت به نظر می‌رسد برای مسئولان مهم نیست که مربیان چه کاری انجام می‌دهند و بیشتر این موضوع به چشم می‌آید که انگار مربیان در نزد مشاورانی که به عزیزان مسئول در وزارت ورزش مشاوره می‌دهند، در موفقیت‌ها هیچ نقشی ندارند.

 

* علت اینکه مربیان در ایران دیده نمی‌شوند، چیست؟ همیشه در موفقیت‌ها فقط عملکرد ورزشکار دیده می‌شوند و "تیم پشت" خیلی به چشم نمی‌آید.

- فکر می‌کنم در این مورد خیلی صحبت نکنیم، بهتر است. البته این را هم بگویم که با این شرایط راضی هستم، چرا که اگر فردا تیم نتیجه نگرفت و مشکلات دیگری پیش آمد و همچنین داستان‌ها گذشته مبنی بر افت تیم ملی وزنه‌برداری پیش آمد، کسی حق ندارد از "کوروش باقری" سؤال کند "چرا؟" به این دلیل که خودشان این طور می‌خواهند و به این نتیجه رسیده‌ام که خود عزیزان به این شکل دوست دارند. سرمربی تیم ملی هستم و با توجه به رفتاری که با من می‌شود، برنامه‌هایم را تنظیم می‌کنم. آن اوایل خیلی حرص و جوش می خوردم اما پس از مراسم، یک جور دیگر تصمیم خواهم گرفت و یک جور دیگر فکر می‌کنم و این موضوع را به حسین رضازاده هم گفته‌ام.


* دلسرد شدید؟

- 100 درصد دلسرد شده‌ام. ابن موارد را با وجود اینکه به رضازاده تعهد اخلاقی دارم، انتقال داده‌ام. با این حال در صورت تمایل وی، همچنان در خدمتش هستم اما خیلی هم اصراری ندارم که مانند گذشته بخواهم آسمان را به زمین دوخته و حتما بهترین نتایج را برای وزنه‌برداری کسب کنم، ضمن اینکه معتقدم به هیچ وجه 4 مدال وزنه‌برداری در المپیک به چشم نیامد.
 

* ممکن اسن این موضوع عاملی شود که سایر مربیان از جمله خود شما ترغیب به پذیرفتن پیشنهادات سایر کشورها شوید؟

- این موارد می‌تواند در تصمیم مربیان مؤثر باشد. البته به شخصه به این موارد فکر نمی‌کنم. خداوند به من کمک کرده است که در همین شرایط هم شایستگی‌هایم را نشان دهم، اما برخورد مسئولان محترم یک هشدار برایم بود که از این پس خیلی حرص نخورم و به نتیجه‌ای که کسب می‌شود هم توجه نکنم. البته از آن ها ممنونم که این هشدار را دادند. با این وضعیت از این پس در هر رقابت یک مدال هم کسب کنیم، کافی است.


* اما کسب 4 مدال در المپیک لندن هم کار کمی نبود.

- آقایان 4 مدال وزنه برداری در المپیک را در خواب هم نمی‌دیدند. از المپیک  1976 تا قبل از المپیک 2012 لندن، وزنه برداری کلاً 4 مدال کسب کرده است و به یک باره در لندن به همین تعداد مدال می‌آورد. بر همین اساس معتقدم که جایزه‌ای که به سرمربی اهدا شد در شأن این تعداد مدال و نتیجه‌ای که کسب شد، نبود. این تعداد مدال در حالی به من پرداخت شد که در وزنه‌برداری مانند سایر رشته‌ها، 5 مربی نداشتیم و فقط شخص "کوروش باقری" بوده است.


* در این خصوص به رئیس جمهور هم گله کردید؟

- آن زمان نمی‌دانستم جوایز چه اندازه است اما اگر می‌دانستم حتما این کار را می‌کردم و به آقای احمدی‌نژاد هم گلایه می‌کردم. حرف من این است که آقایان از این پس دیگر توقع نتایجی همسطح المپیک را نداشته باشند. البته قول می‌دهم که در رقابت‌های مختلف یک مدال را کسب می‌کنیم. همین یک مدال هم کفایت می‌کند، چرا که همین را می‌خواهند. برداشت من این است که کارشناسانی که در وزارت ورزش هستند یا نمی‌دانند ورزش حرفه‌ای یعنی چه یا به عمد، طوری تصمیم می‌گیرند که دوست ندارند کاروان ورزش ایران در المپیک‌ها خوب نتیجه بگیرد یا تلاش مضاعفی داشته باشد.
 

* در حین مراسم با محمد بنا هم خیلی گرم گرفته بودید.

- آقای بنا از بنده بزرگ‌تر است، ضمن اینکه نتایج تاریخی هم کسب کرده است. در این مراسم فرصتی شد تا با وی صحبت کنم و ساعات خوبی را در این مراسم در کنار هم سپری کردیم. بابت دریافت نشان لیاقت نیز به وی تبریک می‌گویم.



* برای آینده چه برنامه‌ای دارید؟

- برنامه خاصی نیست. همین طور دور هم هستیم و چند ماه قبل از هر مسابقه دو سه نفر را دعوت می‌کنیم. همین نفراتی که داریم تا چند سال مدال‌آور خواهند بود. پشتوانه‌سازی در تیم‌های ملی هم از نظر من دیگر تعطیل است. یعنی با این وضعیت پشتوانه‌سازی در تیم‌های ملی لزومی ندارد.

منبع:جام

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 9784
  • کل نظرات : 373
  • افراد آنلاین : 220
  • تعداد اعضا : 219
  • آی پی امروز : 314
  • آی پی دیروز : 71
  • بازدید امروز : 1,014
  • باردید دیروز : 136
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2,612
  • بازدید ماه : 5,696
  • بازدید سال : 49,845
  • بازدید کلی : 15,355,192