loading...
مجله خبری زن فارس
زن فارس بازدید : 283 دوشنبه 13 شهریور 1391 نظرات (0)

امروز دوشنبه سیزدهم شهریور سال ۱۳۹۱ هجری شمسی ، برابر با شانزدهم شوال سال ۱۴۳۳ هجری قمری و مطابق با سوم سپتامبر سال ۲۰۱۲ میلادی است .

۳۵۴ سال پیش در چنین روزی ، سوم سپتامبر سال ۱۶۵۸ میلادی :
« اولیور کرامول » ( Oliver Cromwell ) ، سیاستمدار و نخستین رئیس جمهوری انگلیس درگذشت . وی بعد از اعدام شارل اول ، پادشاه انگلیس ، نظام سلطنتی را در این کشور ، ملغی کرد و از سال ۱۶۴۹ بطور غیررسمی و از سال ۱۶۵۳ میلادی ، رسما زمامدار انگلستان شد و جمعا” ۹ سال مستبدانه حکومت کرد . پس از کرامول ، پسرش رئیس جمهور شد . ولی به سبب بی کفایتی از قدرت برکنار و مجددا رژیم سلطنتی در انگلیس برقرار شد .

۹۴ سال پیش در چنین روزی ، سوم سپتامبر سال ۱۹۱۸ میلادی :
دمشق ، شهر تاریخی و کهن اسلامی به اشغال نیروهای انگلیسی درآمد . درجریان جنگ جهانی اول یکی از اهداف اصلی دولتهای اروپایی تجزیه امپراتوری عثمانی بود و سرانجام این قدرت بزرگ را تجزیه کردند . در جریان تجزیه قلمرو امپراتوری عثمانی ، مناطق تحت نفوذ آن ، یکی پس از دیگری به دست انگلیس و فرانسه افتاد ، تا اینکه دمشق نیز مورد حمله قرار گرفت و در چنین روزی سقوط کرد . اما براساس توافقهای قبلی لندن و پاریس ، سوریه و ازجمله پایتخت آن ـ دمشق ـ تحت کنترل فرانسه درآمد .

۶۹ سال پیش در چنین روزی ، سوم سپتامبر سال ۱۹۴۳ میلادی :
قرارداد تسلیم ایتالیا در جنگ جهانی دوم میان نمایندگان دولت ایتالیا و متفقین امضا شد . به موجب این قرارداد ، نخست وزیر ایتالیا تسلیم بدون قید و شرط این کشور را پذیرفت و بدین ترتیب یکی از مهمترین متحدین آلمان نازی در جنگ جهانی دوم ، از صحنه عملیات خارج شد . ویژگیهای مشترک فکری نازیسم هیتلر و فاشیسم موسولینی و جاه طلبی های دو دیکتاتور ، در اتحاد آلمان و ایتالیا ، نقش مهمی داشت . با این حال ، پس از شکستهای پی درپی و سخت ایتالیا در جنگ ، موسولینی قرارداد تسلیم را پذیرفت .همزمان با انعقاد این قرارداد ، حمله بزرگ متفقین به منظور آزاد سازی ایتالیا آغاز شد و با آزادی شهر رم ، سلطه نیروهای آلمانی بر ایتالیا پایان یافت .

۴۱ سال پیش در چنین روزی ، سوم سپتامبر سال ۱۹۷۱ میلادی :
قطر موفق به کسب استقلال از انگلیس شد و چنین روزی ، به عنوان روز ملی این کشور نام گرفت . قطر در قرن نوزدهم میلادی به عنوان بخشی از شبه جزیره عربستان ، به تصرف دولت عثمانی درآمد . اما به خاطر ضعف امپراتوری عثمانی ، قطر از سال ۱۸۸۲ به بعد ، عملا توسط انگلیس اداره می شد و در سال ۱۹۱۶ میلادی بطور رسمی تحت تسلط استعمار انگلیس قرار گرفت . قطر تا سال ۱۹۷۱ میلادی همچنان تحت سلطه انگلیس بود و دراین سال به اتفاق سایر امیرنشینهای حاشیه جنوبی خلیج فارس ، امارات متحده عربی را تشکیل داد . اما قطر در سپتامبر همان سال (۱۹۷۱) با خروج از فدراسیون امارات متحده عربی ، استقلال خود را اعلام کرد .
قطر در جنوب غربی آسیا و جنوب خلیج فارس ، ۱۱۴۳۷ کیلومترمربع مساحت دارد و با کشورهای عربستان سعودی و امارات متحده عربی همسایه است . امیرنشین قطر با حکومت سلطنتی مطلقه اداره می شود .

۳۴ سال پیش در چنین روزی ، سیزدهم شهریور سال ۱۳۵۷ هجری شمسی :
نخستین تظاهرات میلیونی مردم مسلمان ایران علیه رژیم شاه برگزار شد . این تظاهرات به مناسبت روز عید فطر و پس از اقامه نماز عید فطر از چهار نقطه شهر تهران آغاز شد و به تدریج در مسیر راهپیمایی ، مردم مبارز در صفوفی به هم فشرده به یکدیگر پیوستند. تظاهرکنندگان که تصویر بزرگی از امام خمینی (ره) ، رهبر فقید انقلاب اسلامی را حمل می کردند ، با سردادن شعارهایی خواستار استقلال ، آزادی و برقراری جمهوری اسلامی در ایران بودند . این تظاهرات عظیم میلیونی که زمینه ساز راهپیمایی تاریخی هفدهم شهریور همان سال بود ، پس از اقامه نماز جماعت ظهر پایان یافت .

**********************************
۹۲۳ سال پیش در چنین روزی ، شانزدهم شوال سال ۵۱۰ هجری قمری :
« ابن ازرَق فارقی » ، محدث ، فقیه و مورخ معروف عرب ، متولد شد . وی در اوان جوانی به آموختن فقه ، حدیث ، لغت و تفسیر قرآن روی آورد و از آنجا که به تاریخ علاقه بسیار داشت به فراگیری تاریخ و مطالعه دراین زمینه پرداخت . از سوی دیگر فارقی در سفرهای متعدد به مناطق مختلف ، با اوضاع تاریخی و اجتماعی توده های مردم و همچنین آداب و رسوم آنها در جوامع گوناگون آشنا شد . این سفرهای آموزنده تاثیری شگرف در او برجای گذاشت و در واقع بخش اعظم مندرجات کتاب « تاریخ الفارقی » ، ثمره مشاهدات و یادداشتهای او طی این سفرهاست . ظاهراً تنها اثر باقی مانده از این مورخ مسلمان همین کتاب است و انگیزه اصلی مولف از تالیف این کتـاب ، ارائه گزارشی تاریخی ، سیاسی و فرهنگی از اوضاع مردم و جغرافیای ادوار گذشته تا اواسط قرن ششم هجری قمری بود .

برچسب ها تقویم تاریخ ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 9784
  • کل نظرات : 373
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 219
  • آی پی امروز : 59
  • آی پی دیروز : 115
  • بازدید امروز : 1,759
  • باردید دیروز : 1,142
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,759
  • بازدید ماه : 6,023
  • بازدید سال : 40,877
  • بازدید کلی : 15,346,224