loading...
مجله خبری زن فارس
زن فارس بازدید : 760 شنبه 25 شهریور 1391 نظرات (0)

غذا یکی از نیاز های بدیهی و اولیه بشر است و رفع این نیاز و چگونگی آن همیشه و در همه جوامع یکی از مهمترین دغدغه ها می باشد.



هر کشور و اقلیمی برای خود غذاهای خاص خود را با توجه به شراطی آب و هواییف مواد اولیه در دسترس و ... دارد که مورد توجه سایر کشورها و جوامع است.

آلمان یکی از کشورهای اروپایی است که دارای غذاهای سنتی خاص خود که برخی دارای فلسفه و شان وجودی هم هستند

کوفته‌ هسنی

بسیاری از غذاهای سنتی آلمان تنها در یک ایالت خاص شناخته شده هستند، مانند این کوفته که از غذاهای محلی شهر بران‌فلز در شمال ایالت هسن است. مخلوطی از سیب‌زمینی خام و پخته که در دل آن گوشتی پرادویه قرار دارد و با حرارت ملایم پخته می‌شود. در دوره فئودالی که کشاورزان مجبور بودند از محصولات خود به اربابان بدهند، این پوشش از جنس سیب‌زمینی را در اصل برای مخفی نگه داشتن گوشت درست می‌کردند.

مرغ ِ کور وستفالنی

این غذا که از غذاهای سنتی ایالت وستفالن در غرب آلمان است، برخلاف اسمش گوشت مرغ ندارد. این غذای آبدار، تشکیل شده است از لوبیا‌ی سفید و سبزیجات مختلفا که با گوشت دودی طعم بیشتری می‌گیرد. در پخت این غذا از سیب و گلابی هم استفاده می‌شود تا طعم شیرین و مطبوعی به آن بدهد.


جورواجور لایپزیکی

این غذا معروف‌ترین غذای محلی ایالت زاکسن آلمان است. مواد اصلی آن مارچوبه‌، قارچ مورچلا و خرچنگ رودخانه‌ای است. طبق داستان‌های قدیمی این بشقاب جورواجور لایپزیکی برای گول زدن مأموران مالیات درست شده است. ظرف غذایی بدون گوشت که به نظر ساده و فقیرانه می‌آمد، در نتیجه مأموران مالیات کمتری برای خانواده در نظر می‌گرفتند.


سیراب شیردان آلمانی
این غذا در زمان ریاست هلموت کل معروف شد. به خواسته او این غذای سنتی ایالت راینلاند فالتز در تمامی مراسم‌های خوش‌آمدگویی سرو می‌شد. برای آماده کردن این غذا بعد از کشتن حیوان ماده، تکه گوشت‌های ریز باقی مانده را با سیب زمینی و ادویه‌های مختلف مخلوط می‌کنند و به شکل خمیری در‌می‌آورند. سپس مواد را در معده این حیوان می‌ریزند و دو سر آن را می‌بندند. بعد آن در آب با حرارت ملایم می‌پزند. چهار ساعت بعد غذا آماده است.


سس سبز فرانکفورتی

هر کس که به ایالت هسن مسافرت می‌کند حتما باید این سس سبز را امتحان کند. این سس از سمبل‌های معروف و البته خوشمزه شهر فرانکفورت است که همراه با گوشت گاو و همینطور ماهی سرو می‌شود. در تابستان و زمستان فرقی نمی‌کند، سبزی‌های تازه از مواد اصلی این سس هستند. مخلوطی از زرده تخم مرغ، تره، شاهی‌، جعفری، گل گاو‌زبان‌، روغن، کمی آبلیمو و البته کمی شراب سیب، مواد اصلی این سس خوشمزه است.

لابس کاوس شمالی

این غذا مخصوص شهرهای شمالی آلمان است. برای درست کردن آن می‌توان از گوشت ‌گاو کنسروی نمک‌سود استفاده کرد. اما آشپزان ماهر اغلب از گوشت گاو تازه که ساعت‌ها با مخلوطی از ادویه‌های مختلف پخته شده است، استفاده می‌کنند. گوشت پخته شده با سیب‌زمینی در چرخ‌گوشت چرخ می‌شود. آخر کار هم با ترشی‌جات گوناگون نوش‌جان می‌شود. درست کردنش سخت نیست اما به همان نسبت ظاهر اشتهاآوری هم ندارد.

سوسیس فرانکنی


غذایی ساده که نمادی از خوراکی‌های مرسوم منطقه فرانکن آلمان است. این سوسیس‌ها برخلاف روش معمول سرخ نمی‌شوند، بلکه در سرکه و با حرارت ملایم پخته می‌شوند. سوسیس‌ها به تدریج رنگ آبی به خود می‌گیرند. مهمتر از همه چیز ادویه ‌و مایعی است که به سرکه اضافه می‌شود. البته این مایع مخصوص همان منطقه یعنی شمال ایالت بایرن بهترین انتخاب است.



کلم برگ الزاسی یا آلمانی؟
برخلاف تصور عموم، خوراک کلم‌برگ مربوط به آلمان نیست بلکه غذای محلی الزاس در شرق فرانسه است. با این وجود در آلمان طرفداران زیادی دارد. این غذا اغلب با پاچه خوک سرو می‌شود. اما با سوسیس پرادویه‌، چربی خوک و یا گوشت نیم پز هم خورده می‌شود.


لقمه‌ گوشت شوابنی


این لقمه‌ها در واقع همان راویولی هستند که وسط آن با گوشت چرخ‌کرده پر می‌شود. مردم اشوابن معمولا این غذا را روزهای جمعه می‌خورند. چون مسیحیان در آخرین جمعه قبل از عید پاک (روز به صلیب کشیده شدن مسیح) گوشت نمی‌خورند مردم "باهوش" شوابن در زمان‌های قدیم این لقمه‌ها را درست کرده‌‌ بودند تا گوشت داخل آن از چشم عیسی مسیح دور بماند.

غذاهای لوکس

در آلمان رستوران‌های شیک و لوکس همیشه به فکر مشتریان پرتوقع و پولدار هم هستند. اما از سال ۱۹۹۶ بهترین رستوران‌ها با ستاره درجه‌بندی می‌شوند که این روزها تعداد زیادی از آنها در سراسر آلمان دیده می‌شوند. آشپزهای زبردست جوانی مانند روبرت ماس هستند که با علاقه فراوان آشپزخانه‌ی رستوران‌های بزرگ را اداره می‌کنند و هوای ستاره‌های رستوران را دارند.

پیتزا، سیب‌زمینی سرخ کرده‌، پاستا و کوری وورست
البته این روزها چیزی که بیشتر از غذاهای سنتی در آلمان طرفدار پیدا کرده است، "فست‌فود" است. کوری وورست (نوعی سوسیس که مورد علاقه آلمانی‌هاست)، پیتزا‌، سیب‌زمینی سرخ کرده و همچنین غذاهای ایتالیایی به خصوص پاستا در برنامه غذایی روزانه آلمانی‌ها قرار دارند. از دهه ۱۹۶۰ میلادی هم دونرکباب ترکی وارد بازار غذاهای روزمره شد. این روزها هم غذاهای آسیایی جایگاه ویژه‌ای به خود اختصاص داده‌اند.


نان روگن فشرده
این نان که با نان معمولی به هیچ‌وجه قابل مقایسه نیست مخصوص ایالت وستفالن است. برای درست کردن این نان فشرده شده که صد در صد از جو تهیه می‌شود، برای ورز دادن خمیر به انگشتان قوی نیاز دارید. این نان روگن در ظرف‌های بخار مخصوصی با حرارت صد درجه و به مدت ۲۰ ساعت به عمل می‌آید. بدین ترتیب توازن خوبی میان مزه‌ها ایجاد می‌شود.


کوفته بایرنی به همرا گوشت



مردم ایالت بایرن به خورد و خوراک علاقه زیادی دارند. یکی از غذاهای مورد علاقه آنها گوشت سرخ شده با کوفته‌های خمیری است. کوفته‌ها مخلوطی از تکه‌های نان سفید، تخم مرغ و سبزیجات است که با سس مخصوص این غذا خیلی خوب جور در می‌آید. یک لیوان نوشیدنی کنار بشقاب‌، این غذای بایرنی را کامل می‌کند.
برچسب ها غذاهای سنتی ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 9784
  • کل نظرات : 373
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 219
  • آی پی امروز : 54
  • آی پی دیروز : 115
  • بازدید امروز : 1,669
  • باردید دیروز : 1,142
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,669
  • بازدید ماه : 5,933
  • بازدید سال : 40,787
  • بازدید کلی : 15,346,134