loading...
مجله خبری زن فارس
زن فارس بازدید : 271 سه شنبه 14 شهریور 1391 نظرات (0)

taghvim2 تقویم تاریخ / امروز سه شنبه چهاردهم شهريور سال 1391 هجري شمسي

: امروز سه شنبه چهاردهم شهریور سال ۱۳۹۱ هجری شمسی ، برابر با هفدهم شوال سال ۱۴۳۳ هجری قمری و مطابق با چهارم سپتامبر سال ۲۰۱۲ میلادی است .

۲۱۵ سال پیش ، در روز چهارم سپتامبر سال ۱۷۹۷ میلادی :
ارتش فرانسه علیه سلطنت طلبان کودتا کرد و آنها را سرکوب نمود . هشت سال پس از انقلاب فرانسه ، به دلیل عملکرد نادرست دولت و سران انقلاب و شکست ارتش در تعدادی از جبهه های جنگ با کشورهای اروپایی ، مردم در انتخابات پارلمانی به سلطنت طلبان رای دادند . اما به درخواست سران انقلاب فرانسه ، فرماندهان ارتش ، از جمله ناپلئون بناپارت در پاریس کودتا کردند و ۱۷۷ نماینده سلطنت طلب را برکنار و ۶۵ تن را تبعید کردند . آنها همچنین جمع زیادی از هواداران سلطنت را تبعید و ۴۲ روزنامه را توقیف نمودند . به این ترتیب ، اگرچه سلطنت طلبان تارو مار شدند ، اما راه برای تسلط ناپلئون بر دولت درسال ۱۷۹۹ باز شد.

۱۳۰ سال پیش در چنین روزی ، چهارم سپتامبر سال ۱۸۸۲ میلادی :
نخستین موتور برق توسط ادیسون ، مخترع آمریکایی ساخته شد . موتور برق اختراعی ادیسون ، ۳۰۰ اسب بخار قدرت داشت . ادیسون با استفاده از این موتور برق ، در شهر نیویورک کارخانه برق دایر کرد که روشنایی بخشی از شهر را تامین می کرد . گفتنی است که ادیسون در سال ۱۸۷۹ لامپ را نیز اختراع کرده بود .

۱۰۴ سال پیش در چنین روزی ، چهارم سپتامبر سال ۱۹۰۸ میلادی :
« ریچارد رایت » ( Richard Wright ) ، نویسنده سیاهپوست آمریکایی متولد شد . او پس از طی دورانی مشقت بار در زندگی ، در ۳۰ سالگی به نویسندگی روی آورد . از آثار برجسته او که زوایایی از زندگی فقیرانه و ملال آور سیاهپوستان آمریکا را نشان می دهد ، می توان به « پسرک سیاه » ، « رانده شده » و « شکم ماهی » اشاره کرد . رایت در سال ۱۹۶۰ درگذشت .

۳۱ سال پیش در چنین روزی ، چهاردهم شهریور سال ۱۳۶۰ هجری شمسی :
آیت ا… « علی قدوسی » ، دادستان کل انقلاب اسلامی ایران براثر انفجار یک بمب توسط عوامل گروهک تروریستی منافقین به شهادت رسید . شهید قدوسی در دوران تحصیل ، از محضر درس اساتید بزرگی چون آیت ا… بروجردی ، علامه طباطبایی و امام خمینی (ره ) کسب فیض کرد و به درجه اجتهاد نائل آمد . شهید قدوسی در امور دینی ، شرکت فعال داشت و تاسیس مدرسه علمیه حقانی نمونه ای از فعالیتهای او است . وی از سال ۱۳۴۱ هجری شمسی به مبارزه علیه رژیم شاه پرداخت و به همین دلیل مدتی را در زندان بسر برد . آیت ا… قدوسی آخرین سالهای زندگی خویش را وقف تثبیت نهاد نوپای انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران کرد و در این راستا به حکم امام خمینی ( ره ) ، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ، مسئولیت دادستانی کل انقلاب را به عهده گرفت و سرانجام به دست منافقین وابسته به بیگانگان به شهادت رسید .

***********************************
۱۴۲۸ سال پیش در چنین روزی ، هفدهم شوال سال پنجم هجری قمری :
غزوه « خندق » یا « احزاب » ، در اطراف شهر مدینه روی داد . در این روز ، مشرکان مکه به تحریک یهودیان مدینه که از پیشرفت اسلام بیمناک بودند ، با همراهی چند قبیله دیگر به رهبری ابوسفیان ، به سوی مدینه تاختند . هنگامی که پیامبر اسلام (ص) از لشگرکشی دشمنان باخبر شد ، با یارانش به مشورت پرداخت و به پیشنهاد سلمان فارسی ، به یارانش فرمان داد در اطراف شهر مدینه ، خندقی حفر کنند و خود آن حضرت نیز در حفر این خندق فعالانه شرکت کرد . هنگامی که سپاهیان مشرکین به مدینه رسیدند ، با مشاهده خندق ، شگفت زده شدند و چاره ای جز توقف در آن سوی خندق و محاصره مدینه نیافتند . اما چند روز بعد ، چند تن از جنگجویان و پهلوانان نامی قریش توانستند از خندق بگذرند . حضرت علی (ع) به مقابله با آنان رفت و در نبردی حساس ، عَمرو بن عَبدود ( Amr – ebne Abdovod ) پهلوان معروف عرب را کشت ، که درنتیجه بقیه کفار متواری شدند . در این جنگ ، مسلمانان هوشیاری و استقامت زیادی از خود نشان دادند و همین مسئله موجب شد که ابوسفیان و دیگر قبایل شرکت کننده در نبرد ، شکست بخورند و از محاصره مدینه دست بکشند و به مکه بازگردند .

۱۷۰ سال پیش در چنین روزی ، هفدهم شوال سال ۱۲۶۳ هجری قمری :
« سید ابراهیم کربلایی » ، از علمای مسلمان قرن سیزدهم هجری قمری ، در شهر کربلا ـ واقع در کشور عراق ـ وفات یافت . وی در سال ۱۲۱۴ هجری قمری در ایران متولد شد و پس از تحصیل علوم مقدماتی برای تکمیل دانش خود ، عازم شهر کربلا شد و تا پایان عمر در این شهر به تحصیل و تدریس پرداخت . از آثار این عالم بزرگ مسلمان ، می توان به کتب « دلایل الاحکام » ، « نتایج الافکار » و « رساله هایی در باب حج » اشاره کرد .

برچسب ها تقویم تاریخ ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 9784
  • کل نظرات : 373
  • افراد آنلاین : 213
  • تعداد اعضا : 219
  • آی پی امروز : 319
  • آی پی دیروز : 71
  • بازدید امروز : 1,211
  • باردید دیروز : 136
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2,809
  • بازدید ماه : 5,893
  • بازدید سال : 50,042
  • بازدید کلی : 15,355,389