loading...
مجله خبری زن فارس
زن فارس بازدید : 308 شنبه 08 مهر 1391 نظرات (0)

سکوتی که ناشنوایان روزها و شب‌ها گرفتار آن هستند سرشار از ناگفته‌هاست و مهمترین آسیب ناتوانی در شنیدن محروم ماندن از ارتباطات و رفتارهای اجتماعی است که گریبانگیر ناشنوایان می‌شود.


در اهمیت حس شنوایی، این گفته‌ي هِلِن کِلِر، گویاتر از هر سخنی است، او که با وجود نابینایی و ناشنوایی، یکی از موفق‌ترین افراد استثنایی است، می‌گوید: «اگر این فرصت به من داده می‌شد که یکی از دو حس خود را بازیابم، ترجیح می‌دادم نابینا بمانم، ولی بشنوم».

شنوایی‌شناسی علم شناخت و مطالعه شنوایی و اختلالات آن است که شامل ارزیابی و تشخیص اختلالات شنوایی و تعادل، حفاظت و پیشگیری، آموزش و توانبخشی می‌‌شود، یعنی یک شنوایی ‌شناس با استفاده از دستگاه‌های مختلف و آزمایشات متنوع به ارزیابی شنوایی و تشخیص ضایعات شنوایی از مسیر گوش خارجی تا کورتکس مغز پرداخته و یا سیستم تعادل را ارزیابی کرده و ضایعات آن را تشخیص می‌دهد و سپس نتیجه آزمایشات را به پزشک معالج از جمله متخصص گوش و حلق و بینی، مغز و اعصاب و یا اطفال ارائه می‌دهد.

همچنین یکی از وظایف بسیار مهم شنوایی‌شناسی، پیشگیری و حفاظت از شنوایی است زیرا همه می‌‌دانیم که بهترین، راحت‌ترین و کم‌ هزینه‌ترین راه برای حفظ بهداشت و سلامت یک جامعه پیشگیری است.

پوشش طرح غربالگری کامل نیست

محمود منصوری، کارشناس شنوایی شناسی پلی کلینیک جامع توانبخشی بهزیستی کرمان در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: طبق اعلام کانون بین‌المللی شنوایی شناسی، هفته اول تولد نوزاد بایستی تست شنوایی آن انجام شود، یکماه اول غربال، تا سه ماه مشکل تشخیص داده و تا ۶ ماه بعد از تولد هم باید مداخله انجام شود.


وی می‌افزاید: در مرحله‌ی مداخله اگر نیاز به جراحی، سمعک و یا دارو باشد باید برای بیماری که مشکل شنوایی دارد پیاده شود.

منصوری تصریح می‌کند: متاسفانه پوشش طرح غربالگری کامل نیست و در ایران به دلیل مسایل فرهنگی خانواده‌ها آنطور که باید مراجعه نمی‌کنند که بایستی اول توسط صدا و سیما و سایر رسانه‌ها در این زمینه فرهنگ سازی شود.

وی تاکید می‌کند: علی‌رغم اینکه از هشت سال گذشته که این طرح در استان آغاز شده از نظر امکانات و تجهیزات تقریبا کامل هستیم اما درصد کمی از خانواده‌ها برای اطلاع از سلامتی نوزادشان مراجعه می‌کنند و به همین علت هم مراجعات به مراکز غربالگری و شنوایی سنجی رشد پایینی را نشان می‌دهد.

کارشناس شنوایی شناسی پلی کلینیک جامع توانبخشی بهزیستی کرمان یادآوری می‌کند: اهمیت کار شنوایی‌شناسی در پیشگیری است زیرا در کلینیک از عوارض کم‌شنوایی و به تبع آن ناگویایی هم جلوگیری می‌شود.

وی معتقد است: برخی خانواده‌ها سهل‌انگار هستند و شاید وجود یک مصوبه‌ی قانونی که آنها را الزام به مراجعه و پیگیری سلامت شنوایی فرزندشان کند، موجب افزایش مراجعات و پیشگیری‌ها در این زمینه خواهد شد.

منصوری همچنین در رابطه با سایر اقدامات پلی کلینیک جامع توانبخشی بهزیستی کرمان اظهار می‌کند: افرادی که در غربالگری مشکوک شناخته می‌شوند برچسب ناشنوایی نمی‌خورند بلکه با انجام تست‌هایی اگر مشکلی داشته باشند ابتدا محل آسیب شناسایی و مقدار آن تعیین می‌شود و سپس تیم متخصصان تصمیم می‌گیرند که چه کارهایی باید بر روی فرد انجام شود.

این کارشناس شنوایی شناسی در ادامه بیان می‌کند: همچنین اگر فردی نیاز به کارهای توانبخشی داشته باشد ارزیابی شده و باتوجه به شرایط سمعک مناسب برای وی تجویز می‌شود.

وی می‌گوید: سمعک قدم اول توانبخشی محسوب می‌شود و با توجه به اینکه برنامه‌های توانبخشی آموزش رسمی ندارد و محور خانواده و به ویژه مادران هستند بعد از سمعک آموزش‌های لازم ارايه می‌شود تا با رفتار مناسب با بیمار مراحل درمان را طی کنند.

این کارشناس یادآوری می‌کند: خانواده و اجتماع با پذیرش واقع بینانه مشکل فرد ناشنوا باید در راه پرورش استعدادها و توانایی‌ها او را یاری کنند، زیرا وضعیت مطلوب برای ناشنوا، استفاده از موقعیت‌های در دسترس افراد عادی است.

وی می‌گوید: وظیفه اصلی در تربیت کودک ناشنوا و کمک به رشد او، بر عهده خانواده است، باید وضعیت واقعی کودک را پذیرفت و بهترین کار را برای کمک به وی انجام داد، پذیرش فرد ناشنوا از طرف خانواده، اجتماع و شناخت تفاوت‌های او و کنار آمدن با آن، نیازمند عشق، علاقه، صبر، حوصله و برخورد منطقی است.

منصوری می‌افزاید: یکسری مراکز با مجوز از سوی بهزیستی به گفتار درمانی می پردازند و افرادی که دچار مشکل شنوایی هستند با هزینه‌ی بهزیستی در این مراکز آموزش می‌بینند.

وی خاطرنشان می‌کند: در سطح شهر کرمان مراکز متعددی از جمله زایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز بهزیستی غربالگری و شنوایی سنجی نوزادان را انجام می‌دهند.

با مراجعه به موقع، سن زبان‌آموزی کودک از دست نمی‌رود

فاطمه بیگ، یکی دیگر از کارشناسان پلی کلینیک جامع توانبخشی بهزیستی کرمان (کلینیک شنوایی) نیز خطاب به خانواده‌ها می‌گوید: اگر خانواده‌ای متوجه مشکل شنوایی فرزندش شد و عدم عکس‌العمل او را نسبت به صداها فهمید بایستی فورا به کلینیک مراجعه کرده تا حداقل، کودک سن زبان‌آموزی و گفتا آموزی خود که از بدو تولد تا دو سال دوره طلایی محسوب می‌شود را از دست ندهد.

وی همچنین تاکید می‌کند: بزرگسالان نیز باید از ماندن در جاهای پر سر و صدا خودداری کرده و محافظت های شنوایی را انجام دهند، همچنین افرادی که در چنین محیط‌هایی مشغول به کار هستند بهتر است با استفاده از وسایل حفاظت شنیداری، مراجعه هر ساله به پزشک و استفاده به موقع دارو از گوش‌ها و شنوایی خود محافظت نمایند.

ایسنا
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 9784
  • کل نظرات : 373
  • افراد آنلاین : 130
  • تعداد اعضا : 219
  • آی پی امروز : 160
  • آی پی دیروز : 60
  • بازدید امروز : 386
  • باردید دیروز : 99
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 747
  • بازدید ماه : 3,831
  • بازدید سال : 47,980
  • بازدید کلی : 15,353,327