loading...
مجله خبری زن فارس
زن فارس بازدید : 261 یکشنبه 16 مهر 1391 نظرات (0)

بسیاری از، اوقات کسل کننده ، روزمره و دلتنگ زندگی را می توان همراه یک دوست _ که با خانواده اش در کنار شماست، به زیباترین و شادترین لحظات زندگی تبدیل کرد.


 دوست خانوادگی لطفهایی دارد که دیگر دوستان ندارند. وقتی با دوست خانوادگی تان معاشرت می کنید همسرتان با همسرش، فرزندتان با فرزندش و خودتان با دوستتان مشغول هستید و به همه ی شما خوش می گذرد. اینطوری خانواده ی شما هم به حفظ دوستی تان کمک می کنند و از جبهه مخالفین کنار می روند.

اما در انتخاب دوست خانوادگی خیلی باید دقت و احتیاط کرد. هر کسی را نمی توان محرم اسرار کرد و به حریم خانواده راه داد. حریم خانواده مثل یک پارچه سفید است. در تمیز نگه داشتن آن دقت ،هوشیاری و احتیاط لازم است. به همین جهت اگر چه دوستی خانوادگی بسیار شیرین و دلپذیر است خیلی ها از داشتن آن محرومند و این محرومیت بهتر از داشتن دوستانی است که معاشرت با آنها به صلاح مجموعه افراد خانواده نیست.

مهمترین آدابی که حتما باید رعایت شود:

اعتدال را در روابط رعایت کنید و مخصوصا از افراط بپرهیزید: اگرچه دوستی شما بسیار عمیق باشد افراط آن را از بین خواهد برد. فقط ممکن است زمان آن کمی طولانی تر شود. افراط در روابط، عیوب شما را بر هم آشکار می کند و ناخواسته شما را به دخالت ، ایجاد مزاحمت و عیبجویی از هم می کند و شما را که پیوند قوم و خویشی با هم ندارید به آسانی از هم جدا می کند.

زیاده روی در دوستی و معاشرت با دوست خانوادگی ممکن است شما را از روابط با اقوامتان باز دارد و این اصلا چیز خوبی نیست. به جز اینکه در دین ما فراوان به صله رحم سفارش شده و آن را موجب افزایش عمر معرفی کرده، حفظ ارتباط با اقوام از عقل است . صله رحم و حفظ ارتباطهای خویشاوندی ، اگر چه با اقوام بی محبت ،محاسنی دارد که بسیاری از این محاسن از نظر ما دور است. (این مسئله بحث مفصلی دارد که در اینجا مجال صحبت از آن نیست)

از نمایش دادن و به رخ کشیدن دوستی تان نزد دیگران خودداری کنید:  محبت یکی از چیزهایی است که همه ی مردم با ولع به دنبال آن هستند. اگر دوستی شما مورد حسرت و ناراحتی دیگران قرار گیرد، زود از بین خواهد رفت. مخصوصا اگر به خاطر این دوستی دیگران را آزار دهید. مثلا ارتباطتان با والدینتان را به خاطر این دوستی کم کنید. یا وقتی در جمعی هستید انقدر از دیگران غافل شوید و به دوستتان بچسبید که دیگران را نسبت به این رابطه حساس کنید. اینها اشتباهاتی است که معمولا اهمیت آن درک نمی شود اما دشمن قوی برای تداوم دوستیهاست. پس وقتی نزد دیگران هستید از نمایش دوستی و غفلت از دیگران پرهیز کنید و به غیر اخلاقی بودن این رفتار هم توجه داشته باشید.

از اعتماد زیاد بپرهیزید و همه ی اسرارتان را در اختیار دوستتان قرار ندهید:   در این مورد میزان علاقه و شناخت شما مهم نیست. این یک قانون عقلی است. هر چه بیشتر از لو دادن اسرارتان خودداری کنید، در نظر دیگران بزرگ تر و محترم تر جلوه می کنید. اگر هم روزی بین شما فاصله یا اختلاف بیفتد افسوس نخواهید خورد. چه بسیار پیوندهای دوستی محکمی که بعد از گذشت زمان، از بین رفته است آنگاه جز پشیمانی از فاش کردن اسرار چیزی باقی نمانده است. 

از خساست در رابطه بپرهیزید:  خساست دشمن دوستیها و روابط است. حتی اگر دوستتان دریغ می کند شما دریغ نکنید. او هم به مرور سخاوت را از شما خواهد آموخت . منظور از سخاوت، ریخت و پاشهای بی دلیل نیست بلکه جایی که باید هزینه کرد باید با خوشرویی و سخاوت مایه گذاشت. این خرج کردنها ،هدر دادن نیست یک سرمایه گذاری واقعی است. اگر درست فکر کنید هزینه ای که از دست می دهید در مقابل شادیها و دلگرمیهایی که به دست می آورید بسیار ناچیز است.  

چگونه کسی را دوست خانوادگی خود کنیم؟

خیلی ها دوست دارند دوست خوانوادگی داشته باشند اما یا کسی را که مناسب باشند پیدا نمی کنند یا بلد نیستند چگونه با کسی که به او تمایل دارند، رابطه برقرار کنند.
بهترین راه جلب محبت و تمایل دیگران به برقراری رابطه ،احسان کردن است. در روایت از حضرت علی است که انسان بنده ی کسی است که به او احسان می کند. شاید کسی که شما دوست دارید با او رابطه برقرار کنید نسبت به دوستیهای خانوادگی بدبین است. می توانید نگاه او را عوض کنید. بدون اینکه منظورتان را فاش کنید. مدتی صبور باشید و توقع نداشته باشید او به خواسته ی شما تن دهد. بدون هیچ چشمداشتی به طرف مقابل محبت کنید و بگذارید خودش به این نتیجه برسد که در کنار شما اوقات خوب و شادی خواهد داشت. به هیچ وجه توقع نداشته باشید که محبتهای شما را فورا جبران کنند. بگذارید این اتفاق در دراز مدت بیفتد.
 
 منبع:تبیان
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 9784
  • کل نظرات : 373
  • افراد آنلاین : 133
  • تعداد اعضا : 219
  • آی پی امروز : 165
  • آی پی دیروز : 60
  • بازدید امروز : 406
  • باردید دیروز : 99
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 767
  • بازدید ماه : 3,851
  • بازدید سال : 48,000
  • بازدید کلی : 15,353,347